یزدفردا: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد: بیش از ۸۲ هزار قطعه زمین در سراسر استان در قالب‌های مختلف نهضت ملی مسکن تامین شده است.

محمدجواد ابوالحسینی گفت: در دولت سیزدهم، آسیب شناسی شد که چه معضلاتی می‌تواند گریبانگیر مسئله مسکن ملی باشد. 

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی مردم شهر یزد بر اساس خانه‌های سنتی و معماری ایرانی – اسلامی است، افزود: نتایج آسیب شناسی که اداره راه و شهرسازی پس از واگذاری‌های مسکن مهر انجام داد به ما کمک کرد که تغییرریلی برای ساخت مسکن در استان اتفاق بیفتد.

معاون استاندار ادامه داد: این تغییر ریل برای شهر‌های غیر از مرکز استان در سال ۱۴۰۰ هم رخ داده بود ولی برای شهر یزد که بیشترین متقاضیان حوزه‌ی مسکن را دارد به جد پیگیری شد و پیشنهاداتی که توسط استاندار و سایر عوامل دخیل در حوزه‌ی مسکن انجام شد وزارت راه و شهر سازی را به این نتیجه رساند که در کل استان واحد‌های ویلایی تجویز کنیم که استقبال بسیار خوب مردم را نیز به دنبال داشت.

ابوالحسینی تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های دخیل در این مسئله اکنون بیش از ۸۲ هزار قطعه زمین در سراسر استان در قالب‌های مختلف نهضت ملی مسکن، چه در حوزه روستایی، شهری، مرکز استان و سایر فضا‌ها تامین شده است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ که فعالیت را در استان آغاز کردیم سعی شد تا به امروز ایرادات و مشکلات بر طرف شود.

مسکن اولویت دولت جدید

ابوالحسینی در مورد نگرانی مردم از آینده مسکن ملی افزود: رئیس جمهور جدید و همچنین دولتمردان جدیدی که به نوبت وارد گردونه خدمت می‌شوند، اعلام کردند که طرح‌های مسکن در اولویت است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یزد یکی از پیشرو‌ترین استان‌ها در زمینه قانون جوانی جمعیت و استان اول بوده است، گفت: بیش از هشت هزار قطعه زمین قرعه کشی شد و کاملا مشخص است که هر فردی چگونه این زمین‌ها را در اختیار قرار می‌گیرد. 

معاون استاندار درباره اینکه چرا مشمولان این طرح باید مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان را پرداخت کنند، افزود: این قانون مجلس بوده و همانطور که برای ۴ فرزندی‌ها و بیشتر تاکید شده است هزینه‌های آماده سازی توسط دولت انجام شود و هزینه آماده سازی زمین ارتباطی به قیمت زمین ندارد بلکه زمین رایگان است و هزینه‌های آماده سازی زمین برای خدماتی است که روی زمین انجام می‌شود.

واگذاری ۱۲۰۰ واحد تا هفته دولت 

مدیرکل راه و شهر سازی استان یزد هم گفت: تا به امروز فارغ از اراضی که به صورت گروه ساخت در بنیاد مسکن تحویل متقاضیان شده است در شهرستان‌ها که خودشان عملیات ساخت را دنبال می‌کنند و حمایت‌های دولت را دارند بیش از ۱۲ هزار واحد را به متقاضیان تحویل دادیم.

خواجه رضایی با اشاره به اینکه قریب به چهار هزار واحد در ابتدای امسال واگذار کرده ایم، افزود: قریب به هزار و ۲۰۰ واحد نیز تا هفته دولت اعم از گروه ساخت، تدریجی و تکمیلی که تحویل مردم می‌شود.

وی در مورد اختلاف متراژ زمین بین متقاضیان نیز خاطرنشان ساخت: در اراضی قرعه کشی اتفاق می‌افتد و اصلا انتخابی نیست که در ۵ مرحله قرعه کشی انجام و برای متقاضی پیامک شده است.

قرارداد‌ها بدون وقفه بسته می‌شود 

خواجه رضایی به بسته شدن قرارداد‌ها به تدریج اشاره کرد و گفت: این کار بعد از ظهر‌ها در حال انجام است و ۱۰ هزار قرارداد بستن کار بسیار بزرگیست که نیاز به زمان دارد واطلاع رسانی‌ها نیز در کانال ایتا به متقاضیان به طور کامل و شفاف انجام می‌شود. 

وی در رابطه با تسهیلات بانکی بیان کرد: قرارداد با اکثر بانک‌ها بسته شده و قسمت اعظمی از تسهیلات را بانک مسکن بر عهده گرفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد با بیان اینکه بحث تسهیلات بانکی و مشکلات در این زمینه مبتلا به کشوریست و صرفا مربوط به یزد نیست، تصریح کرد: پیگیری‌ها در حال انجام است ولی برخی بانک‌ها روی برخی سهمیه‌ها بحث دارند که در سطح وزارت راه و شهرسازی پیگیر حل این موضوع هستند.

بهره برداری از بیش از ۳ هزار واحد در حوزه روستایی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد هم به عملکرد این بنیاد اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته بیش از سه هزار واحد در حوزه روستایی پایان کار گرفتند و به بهره برداری رسید.

نادریان زاده افزود: در حوزه شهری بنیاد مسکن تقریبا کل شهرستان‌های استان را تحت پوشش و در حال حاضر ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح استان در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۸ هزار نفر در سامانه در شهرستان‌های تحت پوشش ثبت نام کرده اند که ۲۵ هزار نفر آنها به عنوان واجدین شرایط نهایی شناخته شدند و از این تعداد تقریبا نزدیک ۱۳ هزار نفر واجدین شرایط موثر بودند (کسانی که آورده اولیه را پرداخت کردند و همه آنها تعیین تکلیف شدند). 

وی تأکید کرد: در شهرستان‌ها کسری زمین نداریم فقط به طور محدود در برخی شهرستان‌ها کسری وجود داشت که آن هم اقدامات لازم انجام شده است.

نادریان زاده گفت: در مجموع نزدیک ۵ هزار واحد به صورت بنیاد ساخت در دست اقدام داریم که هزار و ۵۰۰ واحد آن تکمیل و به متقاضیان تحویل شده است.

وی افزود: در گروه ساخت هم نزدیک به هشت هزار قطعه زمین در دست اقدام است که پنج هزار آن تحویل شده و هزار و ۲۰۰ مورد عملیات اجرایی را خود مردم شروع کرده اند و سه هزار آن تا قبل از پایان سال آماده و قطعات تحویل مردم می‌شود.

 مشکلات خاک، واگذاری زمین در سایت اردکان را به تعویق انداخت

نادریان زاده در مورد سایت اردکان گفت: آغاز عملیات اجرایی به طور جدی از اوایل سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاده و قبل ان طرح‌های آماده سازی بوده است که تا شهریور سایت اردکان را تحویل خواهیم داد.

وی در مورد علت طولانی شدن واگذاری سایت اردکان خاطرنشان ساخت: سایت اردکان بزرگترین سایت استان در شهرستان‌ها و ۱۲۵ هکتار است که این سایت از لحاظ ژئو تکنیک و آزمایشات مکانیک خاک، نیمی از آن به صورت گچی نمکی و نیم دیگر دژ وسنگی بود یعنی ما از ابتدای امر ۱۵۰ متر مکعب نخاله و ۲۵ هزار متر مکعب خاک از سایت بیرون بردیم که قابل استفاده نبود.

نادریان زاده یکی دیگر از دلایل کند شدن کار را طرح آماده سازی عنوان کرد و افزود: این طرح سه نوبت عوض شد و همین تغییرات قریب ۸ ماه زمان برد.

وی گفت: اگر این سایت معمولی بود و این مشکلات را نداشت بین ۱۰ تا ۱۲ ماه آماده سازی آن طول می‌کشید که با وجود همه این مشکلات ۵ ماه بیشتر از عرف معمول آن طول کشید و البته زیرسازی ساختمان‌ها در این سایت انجام شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا